Freelancer - Translator - Programmer (VBA Excel)

► More than 10 year experience in using Visual Basic for Application (Excel).
► With VBA all job will more faster, high quality & finished as schedule.
► Translator English to Malay

11/24/2009 03:52:00 PM

Dapat Anugerah Penggunaan MACRO di kilang

Posted by snid73

Akhirnya ilmu yang diperolehi (tak pernah belajar kat U) tentang MACRO mendapat penghargaan dari pihak Syarikat.

Apa yang saya hasilkan?

Saya ada data tentang "part" yang diperlukan untuk membuat "MODEL" baru dan saya ada data tentang "stock barangan" dalam "SISTEM".

Bila nak hasilkan model baru, tentu ada "part baru". Yang pastinya untuk satu model ada beratus-ratus part yang perlu dipasang. Takkan nak periksa satu persatu, sama ada part yang hendak digunakan "part baru" atau "part lama", dan kalau "part lama" ada stock ke tidak?

Jadi saya cipta program ringkas menggunakan MACRO untuk bandingkan kedua-dua data yang ada.

Hasilnya : kerja seminggu, dapat disiapkan dalam masa satu hari sahaja.

Ni dia anugerah yang saya dapat :


Alhamdulillah........

Anda juga boleh melakukannya. Meh belajar MACRO : Post berkaitan : Mari belajar MACRO

2 comments:

alang said...

Kadang2 pengalaman dan inisiatif sendiri lagi `mahal` dari ilmu yg belajar dekat U. :D

snid73 said...

Betul tu....kat U lebih kepada teori sahaja, supaya mudah mendapat kerja dengan ijazah yang diperolehi.......

Post a Comment